Slovácká kérka zavání banalitou
12.02. 08:30 Recenze
Právě tento výběr tady hraje klíčovou roli. Důvod je jasný. Už od dob Slovácka sa súdí i nesúdí a Našeho dědka Josefa tato oblast v očích většiny národa spolehlivě funguje jako mentální i vizuální absurditka na hranici grotesky. Slovácko se vžilo jako místo, kde se všechno točí kolem zabijaček, vína a sexu a nezbytnou výšivkou s folklórním ornamentem musejí být bezpodmínečně opatřeny každé džíny. Kroje pak cokoli, včetně případné tragédie, posouvají do divadelní roviny. Miffek v tomto ohledu tedy vsadil na jistotu a zřejmě si tak i podvědomě vymezil ta nejprvoplánovější tematická schémata, která dál jen spolehlivě naplňuje. Nejsem si jist tím, že „v převážné většině výstupů stojí za nevážnou formou důmyslně promyšlený, vážný obsah", jak odvážně tvrdí ve svém textu k výstavě Kateřina Tučková. Ty zručně namalované obrazy jsou naopak většinou jen banální a představují velmi bizarní podívanou, která navíc - kromě jiného „kulturního" prostředí - nepřináší v rámci jeho tvorby nic nového. Miffkovy obvyklé pohledné pin-up girls si jen navlékly kroje a místo sněhuláka jim pod sukně kouká kačer; penis nepředstavuje okurka, ale pro změnu žížala, sem tam se v pozadí pomotávají sudetské hrázděnky ze starých obrazů o odsunu. Také jako živý vstup „žhavé současnosti" do bukolické idyly slouží prvoplánová kérka na dívčím lýtku nebo tag na ptačí budce. Lukáš Miffek nikdy nepatřil mezi umělce „meditativního" typu, určitá odlehčenost k němu patří a velmi pravděpodobně vždycky patřit bude, ale v tomhle případě už se stává spíš přítěží.
Foto: Galerie České pojišťovnyVýstavě Rock na vsi Lukáše Miffka v Galerii České pojišťovny se jedno upřít nedá: člověk na ni hned tak nezapomene. Otázkou zůstává, jaký důvod ho k tomu vede a jestli je to ve výsledku dobře. Jak název napovídá, sáhl jednatřicetiletý rodilý Pražák a absolvent pražské akademie, který prošel malířskými ateliéry Antonína Střížka a Michaela Rittsteina, tentokrát do tenat venkovské idyly. Aby nebylo o autenticitě sporu - hned na Slovácko.
Aby snad nedošlo k omylu, doplnil své pečlivě promalované hrdiny kresebně pojatým pozadím, které jim vytváří kontext a implantuje do obrazů děj, jinými slovy řečeno příběh. Roli tady samozřejmě hraje i stylizace à la Disney, která má jako spousta jiných narážek ozřejmit, že se tu jedná o humor. Což ovšem není problém, protože Lukáš Miffek je tak polopatický, že polopatičtější už asi být nemůže. Svá plátna úporně pointuje - slovně i vizuálně, takže připomínají komunální vtípky z Dikobrazu.